Forskning viser, at fokus på styrker på arbejdspladsen ikke kun fremmer trivsel og engagement – det kan også påvirke medarbejderperformance og samarbejde. Ifølge Gallup øges medarbejdernes produktivitet og engagement med 7,8 % ved at give dem indsigt i deres styrker (Knærkegaard & Blomstrøm, 2015).
Relevansen af styrker er yderligere fremhævet i en undersøgelse af Tom Rath (2007), der viste, at sandsynligheden for uengagement blandt medarbejdere mindskes betydeligt, hvis deres leder fokuserer på deres styrker.
På samme måde viser Marcus Buckingham og Vosburgh (2011), at teams kan opnå bedre resultater ved at udnytte hinandens styrker, hvor medarbejdere uddelegerer opgaver, der ikke matcher deres egne kernekompetencer, til kolleger, der besidder de nødvendige styrker.
Men styrker alene kan ikke stå alene. Robert B. Kaiser og Darren V. Overfield (2011) advarer om fænomenet “strengths overused”, hvor overdreven fokus på styrker kan føre til ineffektivitet. F.eks. viste en undersøgelse af Ames og Flynn (2007), at ledere med høj selvsikkerhed ofte havde produktive teams, men teammedlemmerne rapporterede om dårligere arbejdsforhold.
Trivsel og performance forbedres af en styrkebaseret tilgang
For at udnytte styrker effektivt i en organisatorisk kontekst, fremhæver forskningen behovet for at se styrker som et teamfænomen.
Marianne van Woerkom og kolleger (2022) understreger vigtigheden af at fokusere på, hvordan teams interagerer, koordinerer og støtter hinanden med deres styrker.
En inkluderende tilgang, hvor medarbejdere både identificerer og lærer af hinandens unikke talenter, kan skabe bedre samarbejde og øget performance (Swailes et al., 2014).
Denne forskning peger på, at styrkebaseret ledelse og samarbejde ikke blot forbedrer trivsel, men også skaber en dynamisk arbejdsplads, hvor både individuelle og teampræstationer løftes til nye højder.
Er du blevet nysgerrig på, hvordan du skaber et godt teamwork?