Hvad bør vi som ledere fokusere på, hvis en medarbejder udviser udbrændthed?
Her er de 5 primære grunde til udbrændthed på arbejdet, baseret på en Gallup undersøgelse af 7.500 personer.
Heldigvis er udbrændthed ikke en kronisk ting og kan omvendes, hvis “blot” lederen gør de rette ting fremadrettet. Så her kommer 5 indsatser, som Gallup har identificeret der er tæt korreleret med sænkelse af udbrændthed.
1. Lytte til arbejdsrelaterede problemer
Det lyder banalt, og det er heldigvis en god ting, da den bedste måde at nedbringe udbrændthed er, at lederen aktivt lytter til arbejdsrelaterede problemer. Det er ikke kun personlige problemer, men også dem medarbejderen ser for virksomheden. Medarbejdere der har en leder, der altid er villig til at lytte til problemer har 62% mindre sandsynlighed for at blive udbrændt! At lytte til medarbejderen og forstå deres behov er første skridt i at understøtte dem.
2. Opfordre til samarbejde
Kollegaer kan tilføre en yderligere følelse af support for udbrændte medarbejdere. Kollegaer forstår ofte jobbets stress bedre end lederen, da lederen ikke nødvendigvis kender kravene i opgaven i detaljer (se punkt 5 af grunde til udbrændthed hos medarbejdere i tidligere opslag). Lederen skal således hjælpe til at skabe et miljø, hvori der samarbejdes, trives, kollegaer hjælper hinanden og alle har nogle der vil lytte. I korte træk skal lederen udvikle den interne kommunikation og samarbejdet.
3. Lade alles mening blive hørt
Lederen bør aktivt lytte til medarbejdernes meninger og ideer. Når medarbejdere føler at deres meninger er velkomne og kan gøre en forskel, føler de sig vigtigere, inkluderet og begynder at tage større ansvar for deres egen performance. Lederen behøver ikke nødvendigvis at bruge medarbejderens ideer, men de føler sig hørt i processen. Ejerskab minimerer udbrændthed, da det giver medarbejdere en følelse af kontrol over deres arbejde, i stedet for at føle at arbejde er noget, der blot tildeles dem.
4. Gøre arbejdet meningsfuldt
Medarbejdere har en markant nedsat sandsynlighed for at opleve udbrændthed, hvis de føler at deres arbejde er meningsfuldt. Ikke kun organisationens samlede purpose, men også i den stilling de har. Mange medarbejdere tager ikke på arbejde udelukkende for at hente deres løn – men også for at få tilfredsstillet et “behov” og noget mening. Det er derfor vigtigt, at lederen gør andet end at snakke om den store mission/vision og viser medarbejderen, hvad deres individuelle arbejde gør af forskel for virksomheden.
5. Fokusere på talentbaseret feedback og udvikling
Medarbejdere, der har en mulighed for at arbejde med det de er bedst til har 57% mindre sandsynlighed for at opleve hyppig udbrændthed. Medarbejdere yder deres bedste, når de arbejder med det, de er bedst til, roses for talenterne og hjælpes til at finde opgaver og samarbejde, der kan maksimere disse styrker.