Gallup har lavet en undersøgelse på 7.500 respondenter og har i den forbindelse identificeret 5 af de hyppigste grunde til udbrændthed på arbejdspladsen.
1. Uretfærdig behandling på arbejdspladsen
Når medarbejdere er stærkt enige i, at de ofte er udsat for unfair behandling, er de 2,3 gange mere udsatte for høj udbrændthed. Unfair behandling kan være: bias, favorisering eller dårlig behandling ift. kollegaer omkring provision eller retningslinjer. Når medarbejdere ikke har tillid til deres leder, kollegaer eller organisation, brydes det psykologiske bånd der gør arbejdet meningsfuldt.
Når medarbejdere er stærkt enige i, at de ofte er udsat for unfair behandling, er de 2,3 gange mere udsatte for høj udbrændthed. Unfair behandling kan være: bias, favorisering eller dårlig behandling ift. kollegaer omkring provision eller retningslinjer. Når medarbejdere ikke har tillid til deres leder, kollegaer eller organisation, brydes det psykologiske bånd der gør arbejdet meningsfuldt.
2. Urealistisk arbejdsmængde
I sportspsykologi kaldes det for mentalt kviksand og beskriver, hvordan dårlig performance kan få atleterne til at føle sig overbebyrdet. Det resulterer i yderligere dårlig performance, hvilket skader selvtilliden og dermed resulterer i fortsat fald i performance. Højt ydende medarbejdere kan hurtigt gå fra glade optimister til følelsen af håbløshed, når de føler at de drukner i den urealistiske arbejdsmængde. Når medarbejderens arbejdsbyrde kommer ude af kontrol, kigges der efter lederen til at hjælpe med hvad de kan og ikke kan klare, samt at finde nogle der kan hjælpe.
3. Manglende klarhed omkring rolle
Et nyere studie fra USA viste, at kun 60% af medarbejdere kunne svare at de var stærkt enige i, at de vidste præcis hvad der var forventet af dem på deres arbejde. Når dette ikke er defineret og er en ”flydende” størrelse, kan det skabe udbrændthed blot at skulle finde ud af hvad der forventes af dem. De bedste ledere snakker om ansvar og performance–mål med deres medarbejdere, og samarbejder med dem for at sikre at disse forventninger er klare og afstemt!
4. Manglende kommunikation og support fra lederen
Ledernes support og hyppige kommunikation skaber en psykologisk sikkerhed, der sikrer at medarbejderen ved at selv hvis noget går galt – så har lederen deres ryg. Medarbejdere der kan svare at de er stærkt enige i at de føler sig hjulpet af lederen, har 70%(!) mindre sandsynlige for at blive ramt af udbrændthed. I kontrast til dette kan det siges at negligerende ledere efterlader medarbejdere u–informeret, alene og defensive.
5. Urealistisk tidspres
Når medarbejdere siger at de ofte – eller altid – har tid til at lave deres opgaver, så har de 70% lavere sandsynlighed for at blive ramt af udbrændthed. Ofte er dette urealistiske tidspres et billede af lederen, der ikke ved hvad det reelt kræver at levere medarbejderens opgaver, ELLER ikke ved hvilke ressourcer der er til rådighed hos medarbejderen. Så urealistiske deadlines og pres kan skabe en sneboldseffekt, så når medarbejderen misser en aggressiv deadline, så falder de også bagud på flere andre opgaver.
Heldigvis kan udbrændthed forebygges – og behandles. Det kræver blot at vi har det rigtige fokus