Uanset virksomhed, afdeling og roller ser vi mange af de samme udfordringer igen og igen, når medarbejdere sættes sammen i teams. Vi kan nemlig alle have svært ved at forstå dem, der arbejder på en komplet anderledes måde, end vi selv gør. Den manglende forståelse kan skabe udfordringer i teamet og blive årsag til faldende produktivitet, fordi vi ikke får brugt vores styrker ordentligt og mangler et fælles sprog for at italesætte vores forskelle.
TeamBoost øger medarbejderengagementet og handler om at skabe
• Øget samarbejde og produktivitet i teamet
• Højere trivsel og engagement
• Et fælles sprog der øger effektiviteten
• Øget psykologisk tryghed, gennem forståelse og tillid
Som en del af vores TeamBoost begynder vi altid med at give hver deltager et Performance Boost på deres egen talentprofil. Når vi forstår os selv, bliver det lettere for os at forstå andre. Og når vi forstår andre, og hvorfor de er, som de er, bliver det igen lettere at acceptere og respektere forskellighederne. Resultatet bliver, at vi endda kan lære at sætte pris på forskellene og bruge hinandens styrker.
Og så begynder magien at ske – når vi skaber et rum af psykologisk tryghed og gensidig tillid til hinanden. Teamet lærer at udnytte hinandens styrker og spille hinanden gode. Det øger produktiviteten og effektiviteten, og vi når pludselig mere – på kortere tid – og ofte med behov for færre folk.
Vi hjælper teams med at ramme peak performance
Når vi holder en workshop med jer og ser på jeres must-win battles og overordnede mål og strategi, spørger vi altid: ”Hvad skal der til?” Herefter følger vi op med: ”Hvem skal der til for at klare, hvad der skal til?”Hvem i teamet bør lave hvad for at understøtte de målsætninger, som I har opsat? Hvordan skal kasketterne fordeles, og mangler I nogle talenter i teamet for at ramme peak performance? Her hjælper vi med at identificere, hvad der skal til for at lykkes. Vi skaber det trygge rum, hvor alle i teamet kan blive set og hørt for de unikke styrker, de bringer til bordet. Vi kigger samtidig på jeres ’bias’, hvor I kan blive misforstået af andre. Det hjælper alle med at forstå hinandens underliggende årsager til forskellig adfærd.
Der er kæmpe forskel på, om dit team er blandt de 25 % mest engagerede teams eller de 25 % mindst engagerede. Forskellen er markant og kan blandt andet ses i følgende tal fra Gallup:
Undgå konflikter ved at forstå teamets talenter, styrker og svagheder
Når vi hver især lærer at arbejde med vores styrker i teamsamarbejdet, stiger både engagementet og trivslen i teamet. Det bliver samtidig lettere at tale om vores udfordringer, når vi får et fælles sprog, vi kan tale ud fra. Når vi taler om “talenter”, bliver vi mindre berøringsangste – for nu er det jo ikke længere personligt, men bare et bestemt talent, som kan irritere os lidt ved en andens adfærd.
Vi lærer også i det individuelle Performance Boost inden Team Boostet, at det, som irriterer os ved andre, som regel er noget, der bor i os selv. Er du super positivt anlagt, vil det automatisk frustrere dig, hvis du løber ind i en vurderende pessimist, som skyder alle ideer ned. For hvorfor er det nødvendigt at være så negativ? Her er det vigtigt at forstå, at de vurderende faktisk prøver at hjælpe og blot vil undgå fejl. Deres motivation er også at nå målet, de ønsker blot at fjerne udfordringerne, før de starter.
Konflikter som denne kan undgås, ved at vi kender og forstår hinandens talenter. På den måde kan vi forstå, hvem vi skal alliere os med for at få hjælp til vores svagheder, og hvordan vi selv skal bidrage til teamet med vores største styrker.
Giv de rigtige opgaver til de rigtige medarbejdere
En bonus ved at fordele opgaver på denne måde er, at opgaver, som dræner den ene medarbejder for energi, kan give andre energi. Det er en klar fordel, når opgaver og ansvar skal fordeles. Hvis teamet er effektivt sammensat, er der altid en, der kan hjælpe en anden med de mest drænende opgaver – uden selv at bruge for meget energi på det. For tænk, hvis alle i teamet kunne gå hjem hver dag og have mentalt overskud. Hvis alle gik i seng søndag aften og glædede sig til at stå op mandag og møde på arbejde. Hvis dine trivselsmålinger nåede nye højder, og din medarbejderomsætning aldrig havde været lavere. Det er blot nogle af de effekter, som team Boostet har.
Eksempler på problemer i teams, der kan løses i en teamworkshop.
Team Boostet er et fremragende værktøj, næsten uanset hvad teamets problemstillinger er. Her er nogle udvalgte eksempler på problemer, der kan behandles i en teamworkshop:
Du kan lytte til vores podcast her, hvor vi taler med Ellen som vi har givet performance boost – og hør hvordan salget eksploderede efterfølgende, hvor hun gik fra 0 til 3 salg på 6 hverdage og 5 salg på 10 hverdage.