Gallup har lavet en metaanalyse med 43 studier i 45 lande med et samlet
antal personer på 1.2 millioner medarbejdere og 49.495 business teams. Her så de på hvilke resultater virksomheder havde, når de anvendte en styrkebaseret tilgang.
Uanset virksomhed, afdeling og roller ser vi mange af de samme udfordringer igen og igen, når medarbejdere sættes sammen i teams. Vi kan nemlig alle have svært ved at forstå dem, der arbejder på en komplet anderledes måde, end vi selv gør. Den manglende forståelse kan skabe udfordringer i teamet og blive årsag til faldende produktivitet, fordi vi ikke får brugt vores styrker ordentligt og mangler et fælles sprog for at italesætte vores forskelle.
Som en del af vores teamworkshops begynder vi altid med at give hver deltager en feedback på deres egen talentprofil. Når vi forstår os selv, bliver det lettere for os at forstå andre. Og når vi forstår andre, og hvorfor de er, som de er, bliver det igen lettere at acceptere og respektere forskellighederne. Resultatet bliver, at vi endda kan lære at sætte pris på forskellene og bruge hinandens styrker.
Og så begynder magien at ske – når vi skaber et rum af psykologisk tryghed og gensidig tillid til hinanden. Teamet lærer at udnytte hinandens styrker og spille hinanden gode. Det øger produktiviteten og effektiviteten, og vi når pludselig mere – på kortere tid – og ofte med behov for færre folk.
Når vi hver især lærer at arbejde med vores styrker i teamsamarbejdet, stiger både engagementet og trivslen i teamet. Det bliver samtidig lettere at tale om vores udfordringer, når vi får et fælles sprog, vi kan tale ud fra. Når vi taler om “talenter”, bliver vi mindre berøringsangste – for nu er det jo ikke længere personligt, men bare et bestemt talent, som kan irritere os lidt ved en andens adfærd.
Vi lærer også i den individuelle feedback inden workshoppen, at det, som irriterer os ved andre, som regel er noget, der bor i os selv. Er du super positivt anlagt, vil det automatisk frustrere dig, hvis du løber ind i en vurderende pessimist, som skyder alle ideer ned. For hvorfor er det nødvendigt at være så negativ? Her er det vigtigt at forstå, at de vurderende faktisk prøver at hjælpe og blot vil undgå fejl. Deres motivation er også at nå målet, de ønsker blot at fjerne udfordringerne, før de starter.
Konflikter som denne kan undgås, ved at vi kender og forstår hinandens talenter. På den måde kan vi forstå, hvem vi skal alliere os med for at få hjælp til vores svagheder, og hvordan vi selv skal bidrage til teamet med vores største styrker.
Når vi holder en workshop med jer og ser på jeres must-win battles og overordnede mål og strategi, spørger vi altid: ”Hvad skal der til?” Herefter følger vi op med: ”Hvem skal der til for at klare, hvad der skal til?”
Hvem i teamet bør lave hvad for at understøtte de målsætninger, som I har opsat? Hvordan skal kasketterne fordeles, og mangler I nogle talenter i teamet for at ramme peak performance? Her hjælper vi med at identificere, hvad der skal til for at lykkes. Vi skaber det trygge rum, hvor alle i teamet kan blive set og hørt for de unikke styrker, de bringer til bordet. Vi kigger samtidig på jeres ’bias’, hvor I kan blive misforstået af andre. Det hjælper alle med at forstå hinandens underliggende årsager til forskellig adfærd.
En bonus ved at fordele opgaver på denne måde er, at opgaver, som dræner den ene medarbejder for energi, kan give andre energi. Det er en klar fordel, når opgaver og ansvar skal fordeles. Hvis teamet er effektivt sammensat, er der altid en, der kan hjælpe en anden med de mest drænende opgaver – uden selv at bruge for meget energi på det.
For tænk, hvis alle i teamet kunne gå hjem hver dag og have mentalt overskud. Hvis alle gik i seng søndag aften og glædede sig til at stå op mandag og møde på arbejde. Hvis dine trivselsmålinger nåede nye højder, og din medarbejderomsætning aldrig havde været lavere. Det er blot nogle af de effekter, som talentbaserede teamworkshops har.
Ved at følge disse trin kan man forvente at opnå en klar målsætning, bedre teamforståelse, personlig feedback og optimalt udnyttede talentprofiler.
Hvilke udfordringer står i med i dag, som denne workshop skal hjælpe jer med? Hvor skal vi gerne stå, når workshoppen er afholdt?
Det kan være teamets rolle i organisationen, dets formål, primære opgaver, måde at arbejde på mv.
Testen kan tages på tablet eller computer, og det tager typisk mellem 20 og 40 minutter.
TalentX analyserer talentprofiler for bedre teams og øget produktivitet.
Du kan læse mere om den personlige feedback her
Vores arbejde i denne fase er baseret på talentprofilerne og den data, vi har modtaget om teamet, dets formål, arbejdsform etc.
En workshop varer typisk 4-8 timer afhængigt af formål og antal deltagere. Her gennemgår vi hver medarbejder og deres 34 talenter:
Her kommer vi nærmere, hvad lederen kan gøre i praksis for at udvikle teamet og gøre afstanden til målet kortere. Det kunne være spørgsmål som:
Her kan vi tale om strategi og udvikling af teamet. Aftalerne kan planlægges sammen med dig og finde sted lige fra en gang om måneden til hvert kvartal eller måske halvårligt.
"*" indikerer påkrævede felter
Workshoppen er et fremragende værktøj, næsten uanset hvad teamets problemstillinger er. Her er nogle udvalgte eksempler på problemer, der kan behandles i en teamworkshop:
Uagtet problemstillingen er workshoppen et rigtig godt sted at starte. Den er første skridt på vejen mod løsningen og den efterfølgende succes. Vær dog opmærksom på, at det ”hårde” arbejde først starter efter workshoppen, hvor de nye indsigter skal implementeres i hverdagen.
”Indsigt giver udsyn – men kun handling giver forvandling”
Der er kæmpe forskel på, om dit team er blandt de 25 % mest engagerede teams eller de 25 % mindst engagerede. Forskellen er markant og kan ses i nedenstående tal fra Gallup:
10 % stigning i kundeengagement (loyalitet)
18 % stigning i produktivitet (salg)
14 % stigning i interne evalueringer
23 % stigning i profitabilitet
66 % stigning i velvære
13 % stigning i organisatorisk involvering.
81 % fald i fravær
18 % lavere medarbejderomsætning i teams med stor medarbejderomsætning
43 % fald i medarbejderomsætning i teams med lav medarbejderomsætning
28 % fald i internt tyveri
64 % fald i ulykker på arbejdspladsen
41 % fald i defekter i produkter. Der er kæmpe forskel på, om dit team er blandt de